Judotekniker

 

Judo är en relativt mjuk och följsam kampsport där man huvudsakligen använder sig av grepp, kast och fasthållning, och undviker slag och sparkar. De tekniker man använder bygger mycket på hävstångseffekten, och att använda motståndarens egen kraft mot honom.

Olika grepp och tekniker i judo

Det finns två huvudsakliga moment inom judon: Nage Waza – som är kasttekniker, och Katame Waza – som är brottningstekniker. Här är några av de tekniker man använder i de olika momenten.

  • Handkast (Te Waza) – tekniker där kastet utförs med händerna.
  • Höftkast (Koshi Waza) – tekniker där man använder höften.
  • Ben- och fotkast (Ashi Waza) – tekniker där kastet utförs med ben och fötter.
  • Offerkast på rygg (Ma Sutemi Waza) – tekniker där man utför ett kast genom att offra sin egen balans bakåt.
  • Fasthållningar (Osaekomi Waza) – tekniker där man håller fast sin motståndare. Som till exempel halslås (Shime Waza) och armlås (Kansetsu Waza).

Skador och hur man undviker dem

two judokas fighters fighting men in silhouettes on white background

Judo betyder ju ”den följsamma vägen”, och är en sport som överlag har väldigt lite skador jämfört med många andra sporter.Det är dock en kampsport med grepp och kast, och det kan inträffa att man gör sig illa under utövandet. Det går dock att förebygga och behandla de flesta skador.

  • Värm upp och stretcha ordentligt. Se till att hela kroppen, alla muskler och ligament, är mjuk, varm och redo innan du börjar träna.
  • Skaffa en god allmänkondition och håll kroppen i trim med promenader, cykling och liknande.
  • Lyssna noga på din instruktör och följ alla de instruktioner du får. De är till för din säkerhet, och får att du ska bli en så skicklig judoutövare som möjligt.
  • Lär dig fallteknik ordentligt. Dra in huvudet mot bröstet, och använd armarna för att lindra fallet. Om greppet känns för hårt under en match, klappa med handen i mattan för att signalera till din motståndare att släppa taget.
  • Använd is eller en kylpåse på en stukning eller svullnad. Det både minskar smärtan och svullnaden. Uppsök läkare om inte skadan blir bättre.
  • Har du ont i ont i knäet, ryggen, nacken, eller någon annan del av kroppen efter träningen kan du uppsöka en lokal naprapat för undersökning och behandling. Tränar du till exempel hos en klubb i huvudstaden kan du hitta en naprapat Stockholm som hjälper dig.
  • Respektera din motståndare, och uppträd varsamt, ärligt och vänligt.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *