Judo bra för äldre

Idag är det tyvärr många människor som tror att man inte kan träna när man är äldre, men så är inte fallet utan faktiskt exakt tvärtom. Att träna är alltid nyttigt, oavsett vilken ålder man är i. Det som är onyttigt är om man tränar för mycket eller på fel sätt. Det är också dessvärre många människor som har något slags problem i kroppen och det blir svårare att träna, därför är det toppen att träna en sport där man istället fokuserar på mental disciplin och mild rörelse. Judo är ett perfekt val att träna för äldre människor – men givetvis också yngre! Judo involverar inte några slags sparkar, slag eller några vapen. Istället så använder man två personers rörelse, kraft och balans genom att försöka vinna mot den andra. Man ska helt enkelt ge vika för motståndarens kraft och balans, och då vinner man matchen. Men bara för att judo är en av de mildare kampsporterna så betyder det inte att det inte är svårt!

Så vad hjälper Judo mot?

Det finns massor av nyttiga tips man kan ta del av när man lär sig Judo! När det är vinter ute så kan det vara svårt att ha balans, speciellt om det är isigt och halt ute och om du är äldre, ja då kan du göra illa dig rejält. Judo kan hjälpa dig att ramla rätt i halkan och på så sätt få balans igen och inte skada dig. Förutom att du skapar mer balans när du går och rör sig genom att träna Judo, så tränar du dessutom styrka, snabbhet, reaktionstid, självförtroende, bättre koordination och andra bra saker för kroppen! Just dessa sakerna blir sämre med åren, så därför är Judo verkligen en toppensport att utföra om du känner att du hade önskat bli och må bättre i just dessa områden. Förutom fysiska fördelar så finns det massor med psykologiska fördelar dessutom! Du har bättre möjlighet att kontrollera dina känslor, impulser, hur du kommer över din rädsla, det ökar dina sociala förmågor och massor med andra bra fördelar.

Många fördelar – Men var också försiktig

Det finns många fördelar med Judo, både fysiska och psykiska! Men det är också viktigt att tänka på att vara försiktig, gör bara de övningarna som faktiskt känns bra att göra och känns det obehagligt eller jobbigt för kroppen så är det bra att ta en paus. Man ska inte heller överanstränga sig och speciellt inte om man är äldre och redan har ont i kroppen eller andra problem. Efter ett träningspass så är det toppen att bara ta det lugnt, lägg dig ned i din varma säng med mysiga sängkläder från gant home och bara slappna av! Förstå att du varit och tränat, oavsett hur mycket du presterade så var du där – och desto dagarna går kommer kroppen och psyket må bättre och bättre. Övning ger färdighet helt enkelt, så ge inte upp hoppet direkt utan fortsätt kämpa! Till slut kommer du att nå det målet som du vill nå, men glöm inte heller bort att resan dit också är ett äventyr!

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *